Dekning og SIM-korttjenester

Hjelp og tips rundt SIM-korttjenester og dekning

SMB Mobil leverer mobilabonnement via Telenors nett, som dekker over 99 % av befolkningen og gir deg tilgang til et av Norges mest pålitelige mobilnett. Hos oss får du samme dekning og prioritet som Telenors egne kunder, slik at du kan være trygg på at du får den beste opplevelsen.

Hjelp hvis dekningen forsvinner eller er dårlig hjemme

Har du opplevd at dekningen plutselig har blitt dårligere hjemme, eller har du alltid hatt utfordringer med signalene der du bor? Her er noen enkle steg for å feilsøke:

Hvis dekningen plutselig har forsvunnet

Dårlig eller manglende dekning kan skyldes midlertidige feil i området. Før du gjør noe annet, anbefaler vi at du sjekker om det er registrert en feil i mobilnettet der du er:

  1. Gå inn på Telenors dekningskart.
  2. Aksepter posisjon, eller søk opp adressen din.
  3. Trykk på Feil i menyen, og klikk i kartet der det er rødt for å se om det er rapportert feil i området.

Hvis det ikke er registrert feil i området

Hvis det ikke er noen kjente feil på nettverket, kan problemet være lokalt. Prøv følgende:

  1. Start mobiltelefonen på nytt. En enkel omstart kan ofte løse midlertidige problemer.
  2. Sjekk om andre i området opplever det samme. Spør familie, naboer eller kolleger. Hvis de også har problemer, kan det være en lokal utfordring med dekningen.
  3. Hvis kun din mobil har problemer, kan det skyldes utstyret ditt. Test følgende:
    • Sett SIM-kortet ditt i en annen mobiltelefon, hvis mulig.
    • På den måten kan du se om det er mobilen eller SIM-kortet som forårsaker problemet.

Kontakt oss for hjelp

Hvis du fortsatt har problemer etter å ha prøvd disse stegene, er vi her for å hjelpe deg! Kontakt vår kundeservice, så ser vi nærmere på saken sammen med deg.

Viderekobling lar deg sette over alle samtaler fra mobilen til et annet nummer eller til MobilSvar. Du aktiverer viderekobling med følgende tastekommandoer:

Generell viderekobling

Viderekobler ved ikke svar etter 20 sek, ved ikke kontakt og ved opptatt.

Fremgangsmåte: Tast “**004*<telefonnummer det skal kobles til>#”, trykk på ring/send

Direkte viderekobling

Viderekobler direkte, uten at det først ringer på din egen mobil.

Fremgangsmåte: Tast “**21*<telefonnummeret det skal kobles til>#”, trykk ring/send

Viderekobling ved ikke svar

Viderekobler når du ikke svarer, med et selvvalgt antall sekunders tidsforsinkelse.

Fremgangsmåte: Tast “**61*<telefonnummeret det skal kobles til>**tid i sekunder (maks 30)#”, trykk ring/send

Viderekobling ved ikke kontakt

Viderekobler når telefonen din er avslått eller du ikke har dekning.

Fremgangsmåte: Tast “**62*<telefonnummeret det skal kobles til>#”, trykk ring/send

Viderekobling ved opptatt

Viderekobler dersom du er opptatt i en annen samtale.

Fremgangsmåte: Tast “**67*<telefonnummeret det skal kobles til>#, trykk ring/send

Merk: For noen mobiler kan det være nødvendig å taste inn to stjerner foran telefonnummeret det skal viderekobles til. Eksempel: "**004** <telefonnummeret det skal kobles til>#", trykk ring/send.

Med 4G Tale, også kjent som VoLTE (Voice over LTE), ringer du enkelt over 4G-nettet. Det robuste 4G-nettet sørger for svært god rekkevidde og taleopplevelse. 4G Tale kan tas i bruk overalt hvor det er 4G-dekning.

Med 4G Tale oppnår du følgende:

  • Lydinformasjonen sendes som datapakker
  • Bedre dekning
  • Raskere oppkoblingstid
  • Lavere batteriforbruk
  • Bedre samtalekvalitet

Med WiFi Tale ringer du og sender meldinger over trådløst nett. Dermed unngår du hakkete samtaler og meldinger som ikke sendes.

Perfekt når du har dårlig taledekning

Med WiFi Tale oppnår du følgende:

  • Du kan koble mobilen til det trådløse nettverket ditt
  • Du trenger ikke mobilsignal for å ringe eller sende SMS, kun tilgang til WiFi
  • Ring på vanlig måte, du trenger ingen app
  • Unngå tapte anrop og samtalebrudd
  • Få raskere oppkobling av samtaler

Slik fungerer WiFi Tale

WiFi Tale sender data over trådløst nettverk ved å sende lyd-informasjonen som datapakker. Dette betyr du kan bruke mobilen som normalt så lenge den er koblet på et trådløse nettverk, også på steder uten mobildekning. Bredbåndet trenger ikke å være fra Telenor for at WiFi Tale skal virke.

Beveger du deg bort fra det trådløse nettverket, vil mobilen automatisk koble over til 4G-nettet. Om 4G-dekning ikke er tilgjengelig, vil samtalen bli avbrutt.

WiFi Tale har ingen månedsavgift.

Scroll til toppen